lauantai 13. maaliskuuta 2010

Mainen rannikko

Hups... jäi sitten lisäämättä se USAn puolen reissu "lähiaikoina" :-)
No parempi myöhään kuin ei milloinkaan.

Eli Prinssi Edwardin Saarelta suuntasimme kohti Mainen rannikkoa. Olimme varanneet huoneen Bar Harbour -nimisestä kylästä. Hotelli oli ihan läävä ja nukkumisesta ei tahtonut tulla mitään kun sänky oli niin epämukava. Aamulla nousimme klo 06 ja nappasimme avaamattomat laukkumme (emme edes halunneet käyttää hotellin suihkua) ja ajoimme illalla katsastamaamme hotelliin. Sanotaanko että jos ensimmäisen yön hotelli oli -1 tähteä, niin pari seuraavaa yötä majoituimme sitten yhdessä kylän parhaimmista hotelleista.

Kylä (tai pitäisi kai sanoa kaupunki) itsessään oli aivan ihana. Paras paikka toistaiseksi USAn puolella, missä olemme käyneet. Aikaisemmissa pikkukaupungeissa ei oikein ole ollut mitään erikoista ja tähän asti en USAn puolella ole saanut yhtään hyvää ateriaa, mutta tässä kaupungissa riitti ravintoloita ja pikku putiikkeja ja vaikka mitä nähtävää. Tuli vähän mieleen Kreikan lomakaupungit, mutta Pohjois-Amerikkalaisin maustein.

Bar Harbour on entinen "rikkaiden" temmellyskenttä, eli täällä aikanaan lomailivat Vanderbildit, Rockerfellerit ja kumppanit. Kaupunki oli suljettu rahvaalta kansalta. Kun rahvas pääsi myöhemmin alueelle, niin rikkaat siirtyivät muualle. Tällä hetkellä esim. Martha Stewart viettää kesänsä naapurissa sijaitsevassa Seal Harbour -kylässä, josta hän lentää yksityiskoneella Bar Harbourin pienkonekentältä New Yorkiin (lentokentälle tietysti pääsee näppärästi sitten omalla moottoriveneellä).

Hotellimme (se parempi) sijaitsi aivan rannalla, mutta kun aamulla menin "rannalle" niin siinä olikin hiekkasärkkä (bar tarkoittaa hiekkasärkkää), jota pitkin pääsi kävelemään "saarelle" (tai vielä illalla se oli ollut saari). Eli nousu- ja laskuveden vaihtelu oli aikamoinen. Tämä tapahtui 2 kertaa päivässä.

Kävelimme kaupungilla, kävimme trollibussiajelulla, jolla kuulimme tarinoita menneiltä ajoilta, shoppailimme ja kävimme pelaamassa minigolfia. Minigolf olikin tosi hieno paikka. Oli
kallioita, joiden yli kiivettiin, vesiputouksia, luolia, merirosvolaivoja ja jos vaikka mitä.